Zgodnie z projektem corocznego planu polityki gospodarczej i fiskalnej rządu japońskiego rząd planuje promować przepisy wspierające produkcję półprzewodników nowej generacji dla sztucznej inteligencji (AI) i pojazdów elektrycznych.
Ta długoterminowa mapa drogowa jest formułowana raz w roku i jest ważnym dokumentem, który podkreśla priorytety polityki rządu.Oczekuje się, że zostanie ukończone około 21 czerwca.
Projekt stwierdza: „Aby wzmocnić łańcuch dostaw chipów, będziemy współpracować z krajami i regionami o podobnych celach w celu promowania krajowych baz produkcji, zasobów ludzkich oraz badań i rozwoju. W szczególności rozważymy podjęcie niezbędnych środków ustawodawczych dlaProdukcja na dużą skalę półprzewodników nowej generacji ”.
Dokument ten, który zostanie wydany w czerwcu, wzywa rząd do „rozważenia środków prawnych wymaganych do masowej produkcji”, przy czym potencjalnym celem jest japoński producent półprzewodników Rapidus, który planuje rozpocząć produkcję 2 nm półprzewodników przed 2027 r.
W latach 80. Japonia kontrolowała większość globalnego udziału w rynku półprzewodników, ale później ten udział spadł do pojedynczych cyfr.Jako ważny zasób dla kluczowych branż, duża produkcja najnowocześniejszych układów chipów w Chinach jest postrzegana jako sposób na zwiększenie potencjału wzrostu i kluczowego czynnika bezpieczeństwa gospodarczego.
Jest to jednak również kosztowny projekt, który skłoniła inne rządy do zapewnienia wsparcia finansowego dla planów produkcyjnych na dużą skalę.
Oczekuje się, że Rapidus będzie wymagał 5 bilionów jenów (około 32 miliardów dolarów) w celu osiągnięcia masowej produkcji, ale otrzymał tylko 920 miliardów jenów (około 5,94 miliarda dolarów) w zakresie dotacji badawczych i rozwojowych oraz niewielkiej ilości finansowania sektora prywatnego.
Oprócz półprzewodnika, dokument wymaga również, aby projekty autonomiczne pojazdy były wdrażane na drogach publicznych w ponad 100 miejscach w kraju w roku podatkowym 2024 i wyznacza cel opracowywania i wdrażania corocznych planów operacyjnych w każdym mieście, drodze, rządu rządowymi hrabstwo przed rokiem podatkowym 2025. Rząd japoński ma nadzieję złagodzić niedobór krajowych kierowców autobusów i ciężarówek.
Rząd japoński ma również nadzieję współpracować z sektorem prywatnym i środowiskiem akademickim w celu ustanowienia regionalnych programów przekwalifikowania w celu zwiększenia umiejętności liderów biznesu, z celem około 5000 osób uczestniczących w programie do 2029 r.
Projekt wspomina o wpływie słabego jena, o którym nie wspomniano w planie polityki 2023.Projekt wskazuje, że słaby jen jest czynnikiem ryzyka wpływającym na wydatki konsumentów i ostrzega, że „należy zwrócić uwagę na wpływ rosnących cen importu na siłę nabywczą gospodarstwa domowego”.
Premier Fumio Kishida stwierdził na spotkaniu polityki fiskalnej 4 maja: „Cel jest tuż za rogiem. Będziemy promować kompleksowe reformy gospodarcze i fiskalne bez wahania ...”